onboarding
in onderwijs
Onboarding in onderwijs
Onder onboarding binnen het onderwijs verstaan we de beleving van de eerstejaars student bij de landing in de opleiding gedurende het gehele eerste jaar.
Zo voelt de student zich snel thuis, verbonden en competent.
Goede onboarding zorgt voor betrokkenheid en draagt bij aan het succes in de studie.
Onboarding richt zich op de combinatie van activiteiten en het leerproces dat de student doormaakt om de opleiding gemotiveerd en effectief in te vullen.
Verbetering in 3 stappen
1. Meten
Wij brengen snel de huidige beleving bij onboarding in uw onderwijsinstelling of opleiding in kaart. Daartoe zetten we de Onboarding Monitor Onderwjs in bij de nieuwe eerstejaars studenten en de docenten en andere bij onboarding betrokken onderwijs professionals.
We vragen naar zowel tevredenheid als belang bij 15 belangrijke activiteiten voor onboarding van eerstejaars.
Zo ontstaat een compleet beeld van de (vaak diverse) wijze waarop deze beide betrokken groepen tegen de startfase aankijken en wat de impact ervan is.
2. Prioriteren en adviseren
De meetresultaten worden geanalyseerd en vertaald naar een eerste praktische prioritering van activiteiten, gekoppeld aan bondige adviezen.
We bepalen in een dialoog-workshop samen met u welke belangrijke verbeteringen gewenst zijn en hoe die verbeteringen te realiseren zijn.
3. Realiseren van verbetering
Indien gewenst helpen wij u de adviezen ook daadwerkelijk te implementeren.