Project Description
Een
vliegende start

Je wilt dat je nieuwe medewerker snel operationeel is en weet wat er van hem verwacht wordt. 7 Tips om er snel een succesvolle start van te maken.
- Maak duidelijk wat je van elkaar verwacht: wat krijgt de medewerker van de organisatie en wat levert hij aan de organisatie op? Wat is zijn rol en wat zijn de concrete resultaten die u verwacht? En wanneer?
Bepaal duidelijk hoe je deze afspraken evalueert met elkaar. - Gebruik de gegevens uit het selectietraject om een persoonlijk ontwikkelingsplan met de nieuwe medewerker te maken. Zeker high potentials die uit een organisatie komen met doorgroeiperspectief willen weten waar ze aan toe zijn.
- Wanneer het bij je organisatie past: werk met een mentor of peer support voor een nieuwe medewerker. Iemand die de ongeschreven regels goed beheerst en waarmee de nieuwe medewerker kan sparren. Zorg dat deze persoon geen rol heeft in de beoordeling van de nieuwe medewerker.
- Stimuleer het geven van wederzijdse feedback. Begin daar snel mee, ook op kleinere punten. Wacht niet tot de eerste formele beoordeling. Check hoe een nieuwe medewerker feedback ontvangt: ervaart hij feedback als twijfel aan zijn kunnen en een gebrek aan kwaliteit? Of ziet hij feedback als opbouwend en een kans om zich te ontwikkelen?
Ga hierover met elkaar in gesprek. - Zorg dat een medewerker ook de organisatie feedback kan geven. Stel hem vragen, organiseer een meet en greet met de directie. Maak gebruik van zijn verbazing en pak zijn frisse blik aan om je organisatie te verbeteren. Hij ziet zijn bedrage dan meteen terug.
- Integreer meerdere formele momenten voor feedback tijdens de onboarding. Na twee weken, een maand, drie maanden, een half jaar. Wellicht past het bij je organisatie om ook een 360 graden feedback te geven aan een nieuwe medewerker?